Primärval 11 juni – Partiledarkandidaterna kommer till Linköping

Måndag 3 juni 2019

Välkommen till primärval den 11 juni kl 18:00 i Stadshuset, Linköping!

När nu valet till Europaparlamentet är avslutat har vi den närmaste månaden ett stort fokus på processen som leder till att Liberalerna får en ny partiledare. Den tydliga viljan från Liberalerna Östergötland är att denna person ska vara demokratiskt förankrad runt om i landet och därigenom känna ett stort stöd redan vid tillträdandet på landsmötet den 28 juni.

Valberedningen har i dagarna presenterat tre kandidater till posten som partiledare: Johan Pehrson, Nyamko Sabuni och Erik Ullenhag. Du kan läsa mer om kandidaterna på partiets hemsida, där det också finns information om hur vägen till det slutliga valet av partiledare ser ut.

Liberalerna Östergötland har ett stolt förflutet med rötterna i rösträttsrörelsen. Den 11 juni kl 18:00 i stadshuset i Linköping bygger vi vidare på denna tradition genom ett primärval inför valet av ny partiledare. Vi kan glädjande nog meddela att samtliga tre kandidater ovan har tackat ja till att delta i evenemanget. Självklart är du också välkommen och anmäler ditt deltagande via denna länk.

På plats genomförs en presentation och en utfrågning av kandidaterna, varefter medlemsröstningen slutförs och en vinnare slutligen kan koras. Därefter förväntas förbundets ombud på landsmötet lägga sina röster på Östergötlands kandidat till partiledare.

Du som inte har möjlighet att närvara under primärvalet kan rösta digitalt i förväg. Information kring hur primärvalsprocessen ser ut och vad som gäller i detalj kommer till er via ett separat utskick, som också beskriver hur det digitala röstningsverktyget fungerar.

Varmt välkommen!